الخميس، 7 مايو 2009

بالعند فيكم ...عندى صداع


ساعات بنحس بحاجات وما بنعرفش نعبر عنها ......وساعات بنحس بحاجات ما نقدرش غير اننا نكتمها جوانا ونسكت..... نسكت حتى اننا نتكلم فيها مع نفسنا ....... بيبقى السكوت هو الحل ......حل للمشاكل واحيانا لا...... بس ما بيكونش فى ايدينا غير اننا نسكت .
وانا يا جماعة من المكان اللى انا قاعدة فيه دلوقتى بعلنها انى مخنوقة ( ايوة الله مخنوقة ) ارجوكم بلاش تعيطوا من زعلكم عليا .....
انا مخنوقة من حاجات كتير بس للاسف معرفش ايه هى ( بلاش كلمة ايه العبط ده سمعاك ياللى بتقولها )
طب يعنى عمر ما حد فيكم حس انه مخنوق قوى ومش عارف مخنوق من ايه… من اللى بيحصل حواليه جايز.... ان مفيش تقدم فى حياته برده جايز لكن بتلاقى دايما الشعور بالخنقة بيتزايد ويتشعب ويتوغل وينتشررررررر ...احم المهم كنت بقولكم مخنوقة ومش عارفة من ايه بس لاحظت دايما ان كل ما اصحابى يشوفونى يقولولى مالك يا بنتى ايه اللى مضايقك مع انى بكون ساعات فرحانة بس غيظا فيهم وعقابا لسؤالهم بقولهم هو بايين عليا يقولولى جدا ....ابص للارض فى اسى (حزن يعنى ) واقولهم اصل عندى صداع وانا ممكن ابقى كويسة بس اهو غلاسة بقى
وارجع البيت واحاول ابص لنفسى فى المراية واغنى قول ياللى فى المرايا فهمنى يا اخويا الهى يهديك ايه الحكاية ..... ايه اللى فيا حسسهم انى مخنوقة متضايقة قرفانة برضو معرفش .
لاحظت بقى فى مرة ان فى واحدة صاحبتى سالتها هو انتى ليه شايفانى متضايقة ردت رد استفذنى شوية اصلك هادية حبتين ( قال يعنى لو اتكلمت ابقى مبسوطة ) طب ما انا بتكلم اهو وبرضو مخنوقة ولاحظت الاتى :
ان المطلوب منى انى اصحى الصبح وبقى( فمى يعنى) جايب لودانى من كتر الابتسامة العريضة وانا بقول لماما صياح الخير .....وانزل فى الشارع مبسوطة وانا بقول للتاكسى جامعة لوسمحت...... وادخل الكلية مبسوطة وانا بقول لاصحابى اذيكم
وابقى فى قمة الانبساط وانا فى السكاشن العظيمة والمحاضرات .
يا جماعة الانبساط حلو اه انا مش مختلفة وابتساماتك فى وجه اخيك صدقة اكيد بس برضو مش لازم ابقى ليل نهار مبتسمة طب وماله لما ابقى هادية ده حاجة كويسة برضو .....والا فى حد معترض
جايز الهدوء بقى حاجة وحشة ولازم علطول ابقى فرحانة وعمرى ما اسرح وافكر فى حاجة وانا قاعدة لوحدى مثلا ولازم ادخل اصبح على اصحابى بنكتتين جامدين.
وبالمناسبة دى بقى احب اهدى اهداء خاص لاصحابى اللى معايا فى قسمى العزيز النكتة اللى كنت بقولهالهم كل يوم واللى بقالهم وقت كتير اوى ما سمعوهاش وده بسبب بكالريوس اللى بوظتلى حياتى كلها
مرة واحد بيقول لواحد انت معانا والا مع الناس التانيين قالوا معاكم قالوا احنا الناس التانيين
وبقولكم صحيح الدراسة قربت تخلص يا حلوين بس لسة فى امتحانات وهفضل على قلبكم انا ونكتتى وهدوءى ويا انا يانتوا فى الزمن ده .

هناك 14 تعليقًا:

حازم النبراوي يقول...

اجمل حاجة انك بتعرفى تعبري جداا عن احاسيسك

اسلوبك جميل جدااا وعاجبنى

تحياتى وتقديري

حسام غانم يقول...

يا أهلا يا أهلا

حكاية إن الواحد بيحس بالحاجة ويكتمها ويسكت دي .. مشكلة قمة في الوعورة

والسكوت ده بيتطور من حاجة لحاجة لحد ما بقينا شعب من الساكتين المطنشين


بيقول لك مرة واحد مات .. بدأوا يعدوا من اتنين


بس بغض النظر عن أي حاجة

ايه الواد السخيف اللي في الأول ده

يا بااااااي على غلاسته

ايمان مجدى يقول...

حازم النبراوى
ــــــــــــــ
ميرسى جدا لذوقك
نورت المدونة

تحياتى


حسام غانم
ــــــــــ
هو فعلا السكوت حاجة وحشة بس ساعات السكوت بيبقى الحل الافضل مش فى كل المواقف بس فى مواقف بتستدعى السكوت

بالنسبة للواد السخيف فهو شكله فعلا عجيب
بس تخيل لو كان فى فعلا طفل كده ....ده التعامل معاه كان يبقى ازاى
افتكر نظرة منه تخلي اى حد مينطقش
تحس انه بيقول حد عنده اعتراض :)

نورت المدونة يا حسام

تحياتى

Unknown يقول...

تحياتى اولا يا اوشة على التدوينة الجميلة دى كالعادة ...... تانى حاجة على زيارتك لمدونتنا.. بس مش كنتى تقولى.. كنا فرشنا الارض ورد وجنزبيل وحلبة حصا....

بالنسبة بقة لموضوع التدوينة دى .....بصى يا ستى .. احنا عايشين وسط مجتمع .... عيشتنا دى بتفرض علينا حاجات .... الحاجات دى مع مرور الزمن والعرف... أصبحت أشبه بالفروض اللى لازم نأديها .. من الحاجات دى موضوع انك لازم تبتسمةى فى وش الناس ....بس انا راى فى الموضوع دة .. انتى مش مجبرة زى ما انتى قلتى على انك تقابلى الناس بابتسامة كل شوية ...... ولو ما ابتسمتيش خااالص ماحدش حيكلمك.. ولا حد يقدر يفرض عليكى حاجة .... بس حذار يا اوشة .... الابتسام فى وش الناس ماهى الا محاولة لكسب قبول الناس .. ان فقدتيها فلن يفرض احد عليك شيئا .. ولكن
ربما تخسرى قبوا الناس ..
تحياتى يا ايمان

Abo 7anf يقول...

السلام عليكم
عارف شعورك دا كويس
انا برجعه لشعور بالملل لتكرار الاحداث كل يوم
بس لو فكرتى فيه كتير هتتعبى

ايمان مجدى يقول...

جدع حتى الثمالة
ــــــــــــــــ
نورت المدونة يا محمد وميرسى لذوقك جداااااا......بس بلاش الحلبة الحصا ياريت تخليها سحلب من فضلك
بالنسبة للتدوينة فالابتسام شىء جميل ولابد منه لانك بتفرح شخص غيرك حتى لو متضايق لكن اللى يضايق لما تكون بتفكر وحد يقطع عليك تفكيرك ويحاول يقنعك بشتى الطرق انك مخنوق بكلام عجيب زى
مالكيا بنتى
لا بجد قولى
يا بنتى متشيليش فى نفسك وتسكتى
هو مش احنا اصحاب
وهتلاقى الاجابة لده كله والله مفيش ابدا بس الحل الامثل والرد السليم هو عندى صدااااااااع ....وياريتهم بيقتنعوا

ان شاء الله مش هبطل ابتسام

نورت المدونة يا محمد
تحياتى

ايمان مجدى يقول...

Abo 7anf
ــــــــ
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هو فعلا عادة بيكون شعور بالملل بسبب التكرار واللاجديد زى ما قلت
ان شاء الله مع التجديد يتغير
نورت المدونة
تحياتى

momken يقول...

شوفى ياست ايمان

لما الواحد يكون متضايق او قلقان او مخنوق بدون سبب واضح

يبقى ده بودار اكتئاب
او مداخل حالات الاكتئاب وبتكون نتيجه حتميه للروتين وعدم التغير

على فكره رفضك لكلامى كمان هو نفس اعراض بوادر الاكتئاب

عارفه الشخص السكران لما يقول انا مش سكران انا اشرب المحيط؟

هى كده بالظبط
طيب والحب؟؟؟

شوفى اخرجى او اتفسحى
قبلى شخص بتحبيه وتحبى تكونى معاه متكونيش شوفتيه من زمان
روحى حته بتحبيها اوى
اشربى كاكاو
كلى فاصوليا

كل دى حجات بتخلص على بوادر الاكتئاب

المدونه بتعتك رائعه

تحياتى

ايمان مجدى يقول...

momken
ــــــــ
ممكن نورت المدونة
بس ليه اكتئاب مرة واحدة ,
انا مش برفض كلامك طبعا هو فعلا الروتين بيجيب اكتئاب اكيد والتغيير دايما مطلوب ....بس صعب فى الامتحانات :)

بالنسبة للكاكاو فان شاء الله هعمل بنصيحتك ولو انه بيساعد على النوم
لكن الفاصوليا صعب شوية :)

نورت المدونة
تحياتى

دينا حامد يقول...

والله بتحصل لي كتير جدا
اني اكون هادية والاقي امه لا اله الا الله بتسالني مالك؟ ايه اللي مضايقك؟ ومفيش حد يصدقني غير لما اقول لهم ابدا بس تعبانه شوية وانا ببقى كويسه!! بس ببقى عايزة اريح نافوخي
لكن اوقات ربنا بيرزقني باللي اغتت مني
طيب ياترى ايه تاعبك :(

ببوست جميل يا ايمان
اكتر حاجة بتعجبني في مدونتك ان موضوعاتك مش متناقشة كتير يعني تقريبا بتبقى حصرية ليكي :)

تحياتي

ايمان مجدى يقول...

دينا حامد
ـــــــــــ
انتى كملتى فعلا الجزء اللى انا مقلتوش ...علشان كده انا بطلت اقول تعبانة ....قولى عندى صداع ...ولو حد سالك ايه سبب الصداع ....قولى ده قضاء الله وقدره ...واللهم لا اعتراض .....حد فيكم ممعترض :)
ميرسى على كلامك الجميل
نورتى المدونة
تحياتى

riham attya يقول...

اسلوبك جميل جدا جدا يا أيوشة
وكمان طريقتك فى التعبير عن أحساسك وأفكارك طريقة بجد متميزة
بحيكى وياريت تعتبرنى صديقة ليكى

Bassoma يقول...

ده بالظبط اللي انا فيه دلوقتي يا اوشااااااا
بجد مخنووووقة اوييييييي ومش عارفة من ايه
وقلت ادخل اوشاويات يمكن اضحك شوية ولا افك م اللي ان فيه ده
لقيتك كانك بتتكلمي عني في البوست ده

ايمان مجدى يقول...

riham attaya
*************
ميرسى لكلامك الجميل ...وطبعا يشرفنى انك تعتبرينى صديقة
نورتى المدونة


bassoma
*********
بسبوسة دى حالة كلنا بنمر بيها للاسف بس مش لازم نستسلم ليها ....